Balett om Sveriges okände prins sätter Confidencen i nytt ljus
Historien om dansören Badin, väcks nu till liv. Helaftonsbaletten Gustavia har haft urpremiär på Kungliga Operan i koreografi av Pär Isberg, och Sveriges danshistoria har uppdaterats. I ett samtal med Hovdansare Madeleine Onne och tillika Confidencens teaterchef, reflekterar hon över de fascinerande kopplingarna mellan Badin och Confidencen, och hur banden når ända in i vår nutid.
Gustav III föddes 1747. Sannolikt föddes även Couschi runt samma tid på den danska kolonin Saint Croix, i Västindien. Som liten pojke kom Couschi till Sverige, i gåva från Danmark till vår dåvarande drottning Lovisa Ulrika. Vid hovet fick pojken sina svenska namn med fransk touch; Adolf Ludvig Gustav Fredrik Albrecht Couschi. Men han fick också ett smeknamn; Badin, av franskans ord för upptågsmakare.
Rätt snart insåg Drottning Lovisa Ulrika att den lille pojken behövde få en ordentlig uppfostran. Så kom det sig att Gustav Badin fick växa upp som en bror till Gustav III vid det kungliga hovet, och tidigt lära sig dansa av den franske balettmästaren Louis Gallodier. Det visade sig att Badin var en både intelligent ung man och skicklig dansare.
Det var även Lovisa Ulrika som låg bakom att Sverige fick sin första rokokoteater. Confidencen stod klar 1753 i Ulriksdals slottspark, vilket gav de unga dansörerna möjlighet att tidigt öva och inleda sina danskarriärer på teaterns tiljor.
”Att det finns över 250 år gamla danshistoriska kopplingar mellan Gustav III, Badin, Gallodier och Confidencen är verkligen spännande. Det är fantastiskt att se hur banden nu också når ända in i våra dagar.”
1773 grundade Gustav III Kungliga Operan, dess Balettelevskola och Balettkompani, där Madeleine och Pär är utbildade och arbetat som premiärdansare. Madeleine var även balettchef för Kungliga Baletten 2002 – 2008.
”När jag debuterade i Romeo och Julia, var Pär min partner. Under åren som balettchef i Stockholm och Hong Kong beställde jag tre helaftonsbaletter av Pär – Pippi Långstrump, Ringaren i Notre Dame och Pinocchio. Nu leder jag Confidencen och Pär har skapat koreografin till ’Gustavia’ för Kungliga Baletten, där han bett mig att assistera honom.”
”Tanken på att de steg som Badin och Gustav III tog på Confidencens scen under 1700-talets mitt skulle leda fram till allt detta, är svindlande. Det känns helt obeskrivligt att få vara med och uppleva hur historien nu kommer till liv. Det är en dagsaktuell och fascinerande berättelse om hur en förslavad ung pojke kunde komma till Sverige från andra sidan jordklotet och bli en både viktig och uppskattad medlem i den kungliga familjen och i samhället. För mig som älskar balett tycker jag det mest spännande är att Badin blev en så skicklig dansör! Balettmästaren Gallodier har skrivit sitt namn på en av logerna uppe på Confidencens vind. Tänk att det var bland annat på just vår scen som Badin dansade vid sina första scenframträdanden.”
Text: Ta Mig På Ordet/Heléne Friberg
Till kalendariet för aktuella evenemang
Bilder:
Ovan t.v. Porträtt av Gustav Badin (1747-1822). Porträttet är målat i pastell år 1775 av Gustaf Lundberg (1695-1786) och ingår i Nationalmuseums samling.
Ovan t. h. Bild av Badins minnessten på Katarina kyrkogård.
Nedan t. v. Koreografen Pär Isberg med Luiza Lopes (Sofia Albertina) Premiärdansös i Kungliga Baletten och Guillaume Diop (Badin) Danseur Étoile på Parisoperan
Nedan t. h. Efter premiären på Gustavia på Operan 18 oktober 2024: Madeleine och Guillaume Diop- (Badin) Danseur Étoile på Parisoperan